Jedným z obľúbených nástrojov, ako upútať klientov a získať pre vašu firmu/službu povedomie, je tlačová správa (angl. press release). Hoci sa mnohým zdá, že ide o sformulovanie niekoľkých informatívnych viet, nie každý vie napísať dobrú tlačovú správu, ktorá zaujme recipienta tak, že si ju celú prečíta a zasiahne ho tak jej posolstvo. Ideálny vzor tlačovej správy neexistuje, ale určité zákonitosti napriek tomu spoľahlivo fungujú.
Stránka tlacovasprava.sk, ktorú tvorí tím ľudí z PR branže a editorov zabehnutých celoslovenských médií, zhromaždila základné pravidlá dobrej a úspešnej tlačovej správy.
1. Obsahom tlačovej správy je aktuálna informácia o vašej firme, službe alebo produkte. Uvedomte si, že to nie je reklamný článok ani blog.
2. Pri písaní tlačovej správy zaraďte najdôležitejšie a najnovšie fakty na úvod, až potom sa venujte detailom, východiskám a podrobnostiam.
3. Dôkladne zvážte rozsah vašej tlačovej správy: Nemala by byť veľmi krátka ani veľmi dlhá. Situácia sa mení od prípadu k prípadu, zlatý stred je okolo 500 slov aj s backgroundom (info o Vašej firme + kontakty)
4. Nosným posolstvom tlačovej správy má byť jeden aktuálny odkaz s uvedením súvislostí.
5. Ak chcete komunikovať viac noviniek, doprajte každej z nich samostatnú tlačovú správu v určitom časovom odstupe.
6. Atraktívnejšia pre ľudí je tlačová správa s citáciami, odkazmi, grafmi, tabuľkami, foto alebo videoprílohou.
7. Alfou a omegou tlačovej správy je výstižný, konkrétny titulok (nadpis). Venujte mu patričnú pozornosť!
8. Vydať tlačovú správu s gramatickými chybami je neodpustiteľná chyba (platí to aj o preklade do cudzích jazykov v prípade celosvetového publikovania).
9. Použite zrozumiteľný jazyk – ak existuje slovenský ekvivalent, vyhnite sa cudzím výrazom.
10. Tlačová správa musí mať vlastný “rodný list”, ktorý obsahuje:
– Kto správu pripravil alebo distribuuje
– Kde správa vznikla (mesto)
– Kedy správa vznikla (dátum vydania)
– Prehľad kontaktov na spätnú väzbu (telefón, email, adresa)
– Zdroje ďalších informácií (www, twitter, facebook…)
11. V jednoduchosti je krása! So správou sa ďalej pracuje (médiá, blogeri a pod.), preto má byť jej formálna stránka minimalistická. Každé makro, typ písma či odsek prácu so správou komplikujú.
12. Komunikujte vtedy, keď sa čosi udialo. Nie je dôvod informovať, ak veci ostávajú po starom (napr. firma XY OSTÁVA na starej adrese, podnik AB STÁLE ponúka rovnaké produkty)
13. Ľudia hľadajú špecifické informácie – tých všeobecných majú dostatok. Čím unikátnejší je predmet vašej správy, tým skôr sa stane predmetom hľadania vašich klientov.
14. Ak sa dá, uveďte v správe aj ceny – hoci nejde o reklamný článok, peniaze zaujímajú každého z nás.
15. Neposielajte vaše správy kade-komu! Môžete dosiahnuť opačný efekt a ľudí/novinárov znechutiť. Hľadajte prijímateľov, ktorí o ne majú záujem alebo im umožnite, aby si vašu správu sami našli.
16. Po tlačovej správe oznamujúcej vopred konanie udalosti (napr. pozvánka) by mala nasledovať ďalšia informujúca o tom, ako udalosť dopadla – a najlepšie s fotogalériou.
Viac o práci s tlačovými správami sa dočítate v článku Aké najväčšie chyby robia PR agentúry pri práci s novinármi
.
V ďalšom blogu Vám dám tím špecialistov na PR pracujúci pre náš portál na zváženie pár príkladov, ktoré udalosti stoja za tlačovú správu a ktoré sú naopak určené na nadlinkovú komunikáciu formou platenej inzercie.