*
článok
Blogy & Stanoviská, TLAČOVÉ SPRÁVY

Aké najväčšie chyby robia PR agentúry pri práci s novinármi

BRATISLAVA – Portál tlačová správa pripravil pre ľudí z PR agentúr a komunikačných oddelení, ako aj nádejných začiatočníkov v tomto biznise, pár postrehov z denného kontaktu s vašimi mediálnymi výstupmi. Dodržiavanie našich rád nie je povinné, ale… Niekedy by ste ich z dlhej chvíle vyskúšať mohli a dajte nám vedieť, aké boli reakcie.

V prípade záujmu o fotografie nás neváhajte kontaktovať…

Je to vaša lenivosť alebo prehnané obavy, aby ste neboli za spamerov? Keď už spamujete novinárov svojimi správami, tak fotodokumentácia v primeranom počte a objeme dát je ten najmenší problém. Môžete si byť istí, že 50 percent potenciálnych záujemcov o vašu správu a prílohy odradí predstava, že vám majú volať a prosiť vás o nejaké foto.
Naša rada: Pošlite 2-3 fotografie hneď s prvou správou. Ak bude mať niekto záujem o viac obrázkov, ozve sa.

Komplikovaná grafická úprava tlačových správ

Každá zo správ, s ktorou redakcia pracuje, sa ďalej upravuje. Ak pošlete súbor s množstvom verzálok, farebných zvýraznení, odsekov a dokonca fotografií (áno, niektorí „špecialisti komunikácie“ stále vkladajú fotografie do wordovských dokumentov!!!!), redaktorovi zaberie množstvo času, kým je schopný vyextrahovať si informácie v podobe normálneho textu.
Naša rada: V jednoduchosti je krása! Napíšte normálny dokument, titulok dajte väčším písmom, na záver váš kontakt a hotovo.

Fotografie veľkosti 5 kB

Niektorí PR špecialisti sú v tomto skutoční majstri! Poslať na publikovanie alebo čo i len ilustráciu fotografiu s veľkosťou 5 až 50 kilobajtov je rovnako urážlivé, ako keby ste poslali text, v ktorom by chýbalo každé druhé slovo! Aj ten by bol nepoužiteľný.
Naša rada: Posielajte obrázky v takom rozlíšení, aby boli použiteľné aspoň internete. Pre tých, čo si nepotykali s grafikou môže byť kritériom, že ich veľkosť je minimálne 150 kilobajtov (kB).

Neproste nás, plííííz!

Normálny vzťah PR človek – novinár funguje takto: Jeden má zaujímavý materiál, informácie, fotografie. Druhý chce vďaka nim lepšie predávať svoje médium (noviny, web, televíziu, rádio). Načo nás teda v závere tlačových správ PROSÍTE, aby sme vás v prípade potreby kontaktovali?
Naša rada: Ak máte dobrý obsah, novinári vám budú sami vyzváňať a prosiť, aby ste im ho dali! A na uverejnenie toho zvyšku vám nepomôže, ani keď ku každej správe pošlete kyticu fialiek.

Absencia ceny tovarov

Niektorí PR ľudia si myslia, že keď dajú do správy pre médiá cenu tovaru alebo služby, určite im to nikto neuverejní. Omyl! Čo vás zaujíma, keď čítate o novom, zaujímavom produkte okrem jeho úžitkových vlastností? No predsa to, za koľko sa to dá kúpiť!
Naša rada: Ku všetkému čo má cenu, ju uvádzajte. Nikto z redaktorov ani editorov sa neurazí. Ak nebude mať redakcia záujem túto informáciu zverejniť, skrátka ju vyhodí.

Komplikované a nekonkrétne odkazy

Z tlačových správ robíte umelecké a vedecké diela! Namiesto toho, aby ste v správe uviedli to, čo je hlavným mottom, uvádzate novinárov obšírne do problematiky a vysvetľujete okolnosti. Chyba! Zaujať máte titulkom a základným posolstvom. Aj žurnalisti vedia pracovať s google.com a majú telefóny. Ak budú potrebovať urobiť o vašom produkte, službe či plese text na 10 strán, podklady si nájdu alebo vyžiadajú.
Naša rada: Píšte správu tak, ako keby ste o jej obsahu hovorili s kolegom či známym na rýchlej kávičke.

Správy na záverečnú

Naozaj nie je možné posielať správy dopoludnia? Ak novinárom posielate správu po 15:00 hodine, je to akoby vás niekto úkoloval tesne pred záverečnou. Všetky rubriky sú už naplánované, nikomu sa nechce nič nové rozbiehať. Ak posielate správu neskoro popoludní (ale takisto v sobotu, nedeľu, na Vianoce či o polnoci) je na najlepšej ceste skončiť v koši alebo zabudnutá.

Naša rada: Nehovorte nám, že vaše správy sú také aktuality, aby ste ich nestihli poslať pred obedom! Ak to nestíhate, radšej ich odložte na druhý deň…

Správa na 5 strán*

Grafomani medzi PR špecialistami sú postrachom! Myslíte si, že ak vaša správa bude mať koniec v nedohľadne, vyzerá lepšie? Uvedomte si, že človek, ktorý o jej zaradení rozhoduje, jej venuje nanajvýš 5 minút. Ak ho za ten čas nazaujme, nádej na uverejnenie zhasla…
Naša rada: Ideálny a univerzálny rozsah tlačovej správy naozaj neexistuje! Ale 3 strany stačia, drahoušku… A neurazte sa, ale každý začiatočník musí vedieť, že to najdôležitejšie je v úvode a ďalej sú stále menej podstatné veci…

* Ak sa váš plat alebo fee vašej agentúry odvíja od počtu naťukaných znakov a množstva rozoslaného textu, považujte tento bod za bezpredmetný

Juraj Kuchár
tlacovasprava.sk
tlacovasprava@gmail.com

Komentáre

3 thoughts on “Aké najväčšie chyby robia PR agentúry pri práci s novinármi

  1. Nuz, neda sa nesuhlasit s niektorymi vecami – no najme s Martinovym komentarom. Mimochodom – uz je to druhy prispevok na temu ako sa maju spravat PR agentury (ten minuly pisal alien, ktory mne osobne 2x ani neodpisal na mail, ktory bol dokonca podla jeho predstav takmer). No a za tretie – podla mna tlacove spravy by mali byt takym tym druhym, alebo aj neskorsim ramenom “novinara” – pretoze je pochopitelne, ze jednoducho nestiha zachytit vsetko, co sa vo svete deje a preto mi nepride ako problem, aby si niektore veci ako kvalitnejsie fotografie, ci dalsie udaje dodatocne vyziadal. Ak je mu to za tazko. Nuz, ehm, to svedci o niecom. Ja osobne beriem PR agentury (ako aj tu svoju) aj ako miesto, na ktore sa moze novinar obratit a bude mat do par minut vzdy odpoved. potrebuje foto – za par minut ma link /foto v maile. potrebuje vyjadrenie – ma ho mat co najskor, nech nemusi otravovat firmy/dohladavat ludi pracne a podobne.

    No ale bohuzial na zaver dna – nech si ale pise kto chce a co chce, aj tak vam novinar na konci dna povie – ze o niektorych veciach zrejme PR agentury neinformuju (ci uz nedostatocne, alebo vobec), pretoze on o tom nevie. Ale informuju, len on si vo finale tie tlacove spravy ani casto necita..

    Posted by gusto | 30. októbra 2012, 12:38
  2. Martin,
    treba to brat tak, ze ide trochu aj o nadsazku, takze nemusite vsetko brat tak smrtelne vazne. Ide o podpichnutie k diskusii a som rad, ze Vas to tak zdravo nastvalo 🙂

    Na par veci si ale dovolim reagovat:
    – Titulky naozaj editujeme (casto poslu agentury titulok prilis dlhy, alebo s X podtitulmi a pod). Zatial sme zaregistrovali len jednu staznost na zeditovany titulok
    – posielanie fotiek: 1-2 fotky v dnesnej dobe podla nas az taky problem a zahltenie schranky nepredstavuju, samozrejme, ak posle niekto 30 zaberov, je to na kriminal
    – Cas posielania spravy – Myslite si, ze by malo novinara zaujimat, ze to klient 1000 krat pripomienkuje a preraba? V tomto pripade ma byt panom situacie novinar, ale ak dostane spravu po 15:00, tak ste mu pracu s informaciou neulahcili, najma ak nejde o prudku aktualitu. Dopoludnia na druhy den si ju precitat moze, lenze to uz ma v poste casto desiatky inych mailov, ktore prave zacina triedit…

    čus, prvyeditor

    Posted by prvyeditor | 8. augusta 2012, 17:00
  3. Rovnako ako Vas, aj mna vytaca mnozstvo sprav, ktore mi denne chodia do mailovej schranky. Niektore, ktore chodia Vam, ja do schranky nedostavam, tak sa sem obcas pridem pozriet. A tak som narazil aj na tento clanok. Ale… Toto mi pride ako nezmysel. A ja mam na Vas tiez par “kiksov”

    1) Nechapem, preco prepisujete titulky tlacovych sprav. Vsimol som si to na tych, ktore nam chodia spolocne.
    2) Som rad, ze mi do schranky nechodia TS aj s fotkami, pretoze to absolutne zbytocne zaplna schranku. Ak je tema zaujimava, sam sa ozvem. Aj o tom je novinarcina.
    3) Pride Vam divne nieco na “v pripade viac info nas prosim nevahajte oslovit”. Prosim je uplne normalne slusne slovo. Nikto nikoho neprosi, ide o spolocensku formulku, takze tento Vas “kiks” mi pride ako zbytocne vrtanie sa v nicom…
    4) Ohladne dlzky a casu, kedy kto posiela TS. Pracovali ste niekedy pre nejakeho klienta? Viete kolko trva schvalovanie clanku a ake ma poziadavky ci kompetencie na schvalovanie dlzky TS? Vacsina agentur pracuje pre klienta, odporuca mu ako texty spracovavat, ale nie vzdy to ide. A cas kedy sa TS posiela takisto zavisi od schvalovania. Ak ma niekto realne zaujem, nema problem precitat si TS dopoludnia na druhy den.

    Tolko k “Vasim kiksom”. Praca novinara je vzdy o konkretnom novinarovi, teme ktoru spracovava a jeho pristupe k dostupnym informaciam.

    Komplikovanost TS, neplatne odkazy, nekvalitne fotografie, chybajuce ceny a dodatocne informacie – s tym absolutne suhlasim. Ale nie s tymi, ktore som uviedol.

    Posted by Martin | 8. augusta 2012, 16:41

Komentuj...

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: