BRATISLAVA, 22. augusta 2012 (tlacovasprava.sk) – Pre mnohých ľudí je ich výplatná páska neprehľadná a len ťažko si údaje na nej uvedené vedia odkontrolovať. Poradenská spoločnosť Accace, ktorá na Slovensku pôsobí v oblasti spracovania účtovníctva, miezd a daňového poradenstva objasňuje aké sú povinnosti zamestnávateľa voči zamestnancom v súvislosti s ich výplatnou páskou.
Aké povinnosti ukladá zamestnávateľom zákon?

Zákonník práce – §130 ods. 5 ukladá zamestnávateľovi v súvislosti s výplatou mzdy povinnosť vydať zamestnancovi doklad obsahujúci najmä údaje o jednotlivých zložkách mzdy, o jednotlivých plneniach poskytovaných v súvislosti so zamestnaním, o vykonaných zrážkach zo mzdy a o celkovej cene práce.
Celkovú cenu práce tvorí mzda, náhrady mzdy, náhrady za pracovnú pohotovosť a osobitne členené preddavky na zdravotné poistenie a jednotlivé kategórie sociálneho poistenia.
Katarína Bugriová
Payroll Supervisor Accace k.s.
Ako sa vo výplatnej páske zobrazuje preplácanie nadčasov?
V praxi sa stáva, že zamestnávatelia neuvedú na výplatnú pásku odpracované hodiny ale iba časový fond. Nadčasy sa snažia často skryť do prémií a pre zamestnanca tak stráca výplatná páska prehľadnosť.
Pri preplácaní nadčasov je zamestnávateľ povinný postupovať podľa §121 Zákonníka práce a teda zaplatiť zamestnancovi dosiahnutú mzdu za odpracovaný nadčas a tiež príslušné mzdové zvýhodnenie – spravidla 25% z priemerného zárobku. To znamená, že nadčasy nemôžu byť vyplácané ako prémia.
Na čo má zamestnanec právo a aké sú sankcie pre zamestnávateľa?
Z uvedeného vyplýva, že Zákonník práce nevymedzuje presný obsah výplatnej pásky ani vyslovene neurčuje povinnosť uviesť na páske pracovný čas. „Zamestnanec však môže požiadať zamestnávateľa, aby mu predložil k nahliadnutiu doklady, na základe ktorých bola mzda vypočítaná“, upozorňuje katarína Bugriová.
Je povinnosťou zamestnávateľa takejto žiadosti vyhovieť. Podľa §99 Zákonníka práce je tiež povinnosťou zamestnávateľa viesť evidenciu pracovného času, práce nadčas, nočnej práce ako aj aktívnej a neaktívnej časti pracovnej pohotovosti zamestnanca tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu alebo mal nariadenú alebo dohodnutú pracovnú pohotovosť.
Na požiadanie inšpektorátu práce je povinný predložiť túto evidenciu. Ak si zamestnávateľ nesplnil svoju povinnosť v súvislosti s evidenciou pracovného času, môže mu príslušný inšpektorát práce udeliť sankciu.
Kontakt pre médiá:
Tamara Ondrušková, Marketing Manager
+421 2 3255 3038, +421 917 882 324
tamara.ondruskova@accace.com