Známka Slovenskej pošty EUROPA 2013: Poštové vozidlo zobrazuje autobus z čias 1. Česko-slovenskej republiky (FOTO)

BRATISLAVA, 11. mája 2013 (www.tlacovasprava.sk) – Slovenská pošta, a. s., vydala 9. 5. 2013 poštovú známku „EUROPA 2013: Poštové vozidlo“ s nominálnou hodnotu 0,90 €. Ústredným motívom známky je poštový autobus z obdobia 1. Česko-slovenskej republiky, ktorý bol vyrábaný na podvozku Škoda 125.

Vozidlo disponovalo štvortaktným, zápalovým, kvapalinou chladeným štvorvalcovým motorom s obsahom 1944 cm3, ktorý mal výkon 30 koní. Karosériu autobusu vyrobili v známej firme Sodomka vo Vysokom Mýte. Známku vytlačila technikou viacfarebného ofsetu Poštovní tiskárna cenin Praha, a. s.

Autorom výtvarného návrhu známky ako aj motívu FDC a FDC pečiatky je akad. mal. Marián Komáček.
Slovenská pošta vydala poštovú známku „EUROPA 2013: Poštové vozidlo“ s nominálnou hodnotu 0,90 €. Ústredným motívom známky je poštový autobus z obdobia 1. Česko-slovenskej republiky, ktorý bol vyrábaný na podvozku Škoda 125.

Súčasne s poštovou známkou bude vydaná obálka prvého dňa (FDC) s pečiatkou FDC. Na FDC je vyobrazený poštový doručovateľ v dobovej poštárskej rovnošate, s odchádzajúcim autobusom Škoda 125 v pozadí. Motívom pečiatky sa stala poštová trúba.

Autorom výtvarného návrhu známky ako aj motívu FDC a FDC pečiatky je akad. mal. Marián Komáček. FDC vytlačila technikou ofsetu tlačiareň Kasico, a. s.

História poštových vozidiel:

Vrcholné obdobie poštovej automobilovej dopravy v medzivojnovom Československu nastalo v 20. rokoch 20. storočia. Zo začiatku sa na jej budovaní v novej samostatnej republike podieľali aj automobily, získané z inventára porazenej rakúsko-uhorskej armády. Od mája 1919 sa podarilo uviesť do činnosti tiež niektoré autobusové linky z obdobia Rakúsko-Uhorska a postupne vznikali nové, ktoré zodpovedali hospodárskym a verejným potrebám mladého štátu. Zvyšoval sa počet poštových vozidiel a predlžovali sa trate, na ktorých jazdili.

V roku 1927 československá poštová automobilová doprava disponovala 326 vozidlami a 2 650 kilometrami tratí, čo bolo približne desaťkrát viac ako v roku 1919. Rýchly pozitívny vývoj bol možný najmä vďaka reorganizácii poštovej dopravy.

V januári 1925 bola zriadená Správa poštovej automobilovej dopravy a po celej republike podľa potreby vznikali stanice poštovej autodopravy, ktoré zabezpečovali vlastnú prevádzku poštovej dopravy. Vozový park tvorili takmer výhradne výrobky domáceho automobilového priemyslu, predovšetkým značky Praga a Laurin & Klement (resp. Škoda, keďže od roku 1925 automobilku prevzal plzeňský koncern).

Autobus, zobrazený na poštovej známke, bol vyrábaný na podvozku Škoda 125 a  disponoval motorom s výkonom 30 koní. Motor bol umiestnený za prednou nápravou a prevodovka vozidla bola štvorstupňová. Autobus mohol ísť rýchlosťou najviac 60 km za hodinu a pri jazde spotreboval okolo 10 – 15 litrov benzínu na 100 km.

Karosériu autobusu vyrobili v známej  firme Sodomka vo Vysokom Mýte. Uvedená firma zaradila výrobu autobusov do svojho programu v roku 1928 a vôbec prvý autobus vyrobený v tejto firme bol zhotovený práve na podvozku Škoda 125. Do roku 1933 vyrobili približne 35 autobusov  vo viacerých modifikáciách, napríklad aj ako hasičský autobus alebo výletný voz s otvorenou strechou pre hostí kúpeľných miest.

Kontaktné údaje:

Stanislava Pondelová
Hovorkyňa, Slovenská pošta, a. s.
Tel.: +421  903 130 571
E-mail: pondelova.stanislava@slposta.sk
Web: http://www.posta.sk

2 comments

Komentuj...

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.