Baškova novela je podpísaná: Podomácky vyrobené traktory sa vracajú na cesty! (FOTO)

TRENČÍN, 19. júla 2013 (tlacovasprava.sk) – Majitelia podomácky vyrobených vozidiel si vydýchnu. Od 1. septembra môžu oficiálne jazdiť po cestách III. triedy, miestnych a účelových komunikáciách a na výnimku aj po cestných komunikáciách I. a II. triedy, dokonca aj za zníženej viditeľnosti. Stačí im na to zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno C.

Podľa spolupredkladateľa novely Jaroslava Bašku sa novelou výrazne uvoľnia ruky a uľahčí práca stovkám malých hospodárov, farmárov, majiteľov traktorov, vlečiek a iných podomácky vyrobených vozidiel.
Podľa spolupredkladateľa novely Jaroslava Bašku sa novelou výrazne uvoľnia ruky a uľahčí práca stovkám malých hospodárov, farmárov, majiteľov traktorov, vlečiek a iných podomácky vyrobených vozidiel.

Po tom, ako na júnovej schôdzi NR SR poslanci parlamentu 141 hlasmi schválili novelu zákona č. 8/2009 o cestnej premávke, ju v utorok 16. júla podpísal prezident SR Ivan Gašparovič.

Podľa spolupredkladateľa novely Jaroslava Bašku sa tak výrazne uvoľnia ruky a uľahčí práca stovkám malých hospodárov, farmárov, majiteľov traktorov, vlečiek a iných podomácky vyrobených vozidiel. Tí dosiaľ riskovali výjazd na cesty za cenu pokuty do výšky 500 eur a dokonca odobratie vodičského oprávnenia až na dobu  jedného roka.

Táto legislatívna zmena je reakciou na množstvo podnetov od majiteľov podomácky vyrobených vozidiel, ktoré z rôznych príčin nemali a ani nemohli dostať emisnú, technickú kontrolu a evidenčné číslo. Neboli teda oficiálne schválené na prevádzku v cestnej premávke,“ pripomína Baška. Zároveň dopĺňa, že počet takýchto vozidiel sa v celoslovenskom meradle nedá exaktne špecifikovať, ale napríklad v Trenčianskom kraji je ich v každej väčšej obci priemerne pätnásť až dvadsať.

Od septembra majitelia vozidiel môžu požiadať na príslušnom dopravnom inšpektoráte po vyplnení žiadosti a dodaní fotodokumentácie o vydanie zvláštneho evidenčného čísla obsahujúceho písmeno C na obdobie troch rokov. To ich oprávňuje vyraziť na cesty III. triedy, miestne a účelové komunikácie za nezníženej viditeľnosti. Na cestách I. a II. triedy, alebo za zníženej viditeľnosti  budú môcť prevádzkovať vozidlá na základe výnimky, ktorá sa udelí na vymedzený čas a konkrétnu trasu vozidla.

Za vydanie zvláštneho evidenčného čísla bol pôvodne navrhnutý poplatok 33 eur ročne, napokon sme v pripomienkovom konaní presadili predĺženie jeho platnosti na tri roky a branno-bezpečnostný výbor NR SR návrh jednohlasne schválil. Za udelenie výnimky sa platiť nebude,“ upresňuje autor návrhu Jaroslav Baška.

Fotogaléria:

.

„Dôležité je dobre vyplniť príslušný formulár s uvedením údajov ako napríklad meno a priezvisko vlastníka alebo firmy, druh vozidla, predpokladaný účel, čas a trasy prevádzkovania vozidla a tiež dodať fotodokumentáciu vozidla. Možnosť vyjsť na cestné komunikácie určite uvítajú včelári pri sezónnom presune včelstva, drobní poľnohospodári pri obrábaní polí a zbere úrody, lesníci pri ťažbe dreva, novela si nájde praktické uplatnenie napríklad aj pri zbere separovaného odpadu v obciach. Prvé ohlasy sú pozitívne, nezasiahne hlboko do peňaženiek farmárov, uľahčí im prácu a navyše sa spresní aj evidencia týchto vozidiel. Komplikácie v súvislosti so zhustením cestnej premávky neočakávam, farmári by ešte mali stihnúť záver tohtoročnej poľnohospodárskej sezóny,“ dopĺňa Jaroslav Baška.

Informáciu poskytol
Ing. Vladimír Bielik,
asistent poslanca NR SR
Jaroslav_Baska@nrsr.sk

11 comments

  1. treba mat PZP uzavrete pred samotnymi dalsimi papierovackami ako je to aj pri klasickych autach? nasiel som pekne porovnania PZP poisteni na http://123pzp.eu/ a planujem zobrat jedno odtial ak sa podari, ale zase moc sa mi do toho nechce ak potom na urade zamietnu prihlasenie do evidencie. ako sa to potom riesi? da sa zrusit PZP ak zostane nahodou takto nevyuzite, tak aby mi aj vratili peniaze?

    • PZP je potrebné mať dojednané a platiť vždy na poistné obdobie. Poistné obdobie je zmluvná doba splátok, napr. raz ročne, polročne, štvrťročne. Poistná doba je čas, na ktorý je poistenie dojednané. Zvyčajne býva na dobu neurčitú, čiže do ukončenia v zmysle VPP.

  2. to neviem ale predpokladám že nie na DI sa vypisuje žiadosť a predkladá fotodokumentácia vozidla nie je tam zmienka o PZP.

    • O povinnosti mať PZP pojednáva zákon o PZP. Toto musia mať uzatvorené aj definované vozidlá, ktoré nepodliehajú evidencii na DI. Ide napríklad aj o Babety, Mokiky a podobne, ktoré nemajú EZ. V prípade kontroly “na ceste”, pokuta za nepredloženie dokladu o uzatvorení PZP ( biela karta) je vo výške 66,00 EUR. Náhodilé kontroly prevádza aj OÚ odbor dopravy, kde pokuta môže byť podstatne vyššia.

  3. Chcem sa spytat, budu musiet mat specialne evidencne tabulky typu C pre malotraktory aj svoje poistenie, tak ako je tomu napriklad pri autach?

    • Netreba zabudnúť na POVINNÉ ZMLUVNÉ POISTENIE.
      V prípade, ak sa vodič takéhoto vozidla nepreukáže BIELOU KARTOU, dokladom preukazujúcim uzavretie PZP, hrozí mu snakcia obdobne, ako pre všetkých, ktorí majú povinnosť mať PZP, čiže vrátane vozidiel, ktoré nepodliehajú evidencii na DI, ako sú Babety, mokiky a podobne.

      • Pri evidencii som nemal zmluvu PZP nebola potrebná.Pýtal som sa či sa bude treba preukazovat pri kontrole-policajt povedal nie,ale v prípade napr nehody -je to na majitelovi.

      • To, že policajt nežiada pri evidovaní vozidla, vydaní EZ predloženie dokladu – návrhu poistenia, z ktorého je vytvorená poistná zmluva, je vecou polície.V prípade, ak s vozidlom, ktoré podlieha zákonu o PZP bude spôsobená škoda, majiteľ, prevádzkovateľ je povinný vznik poistnej udalosti oznámiť svojej poisťovni. Podotýkam, že povinnosti mať dojednané PZP aj pre vozidlá v zmysle zákona, ktoré nie sú evidované na DI.
        Ak takéto vozidlo nebude mať dojednané PZP, poškodený bude mať doklad od polície, celú spôsobenú škodu bude hradiť škodca z vlastného vrecka a navyše bude škodca riešený aj OÚ odborom dopravy, kde v prípade nepreukázania platného poistenia môže byť postihnutý pokutou do výšky 3320,00 EUR.

Komentuj...

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.