*
článok
Gastro, Obchod, Telekom & Pošta

9. ročník súťaže METRO Víno roka: Ktoré domáce vína kraľujú na Slovensku? (FOTO)

BRATISLAVA, 6. septembra 2013 (tlacovasprava.sk) – Súboj rekordných 138 vín z produkcie 29 slovenských vinárstiev priniesol 9. ročník súťaže METRO Víno roka. V rebríčkoch TOP 15 suchých a TOP 5 sladkých tuzemských vín mierne prevažujú biele odrody, silný rok má za sebou najmä vinárstvo Elesko.

Medailové pozície sú pestré

Z víťazstva v kategórii suchých a polosuchých vín sa tento rok môže tešiť vinárstvo Elesko, ktoré si domov odnieslo zlatú aj striebornú medailu. Vínom roka 2013 sa v tejto kategórii stalo jeho Chardonnay 1, ročník 2012, s prívlastkom výber z hrozna, druhú priečku obsadilo s barikovým červeným vínom Dunaj, ročník 2011, výber z hrozna. Bronzovú medialu porota udelila Frankovke modrej, ročník 2011, výber z hrozna z Prestige kolekcie vinárstva Víno Matyšák.

Z víťazstva v kategórii suchých a polosuchých vín sa tento rok môže tešiť vinárstvo Elesko, ktoré si domov odnieslo zlatú aj striebornú medailu. Vínom roka 2013 sa v tejto kategórii stalo jeho Chardonnay 1, ročník 2012, s prívlastkom výber z hrozna, druhú priečku obsadilo s barikovým červeným vínom Dunaj, ročník 2011, výber z hrozna. Bronzovú medialu porota udelila Frankovke modrej, ročník 2011, výber z hrozna z Prestige kolekcie vinárstva Víno Matyšák.

Z víťazstva v kategórii suchých a polosuchých vín sa tento rok môže tešiť vinárstvo Elesko, ktoré si domov odnieslo zlatú aj striebornú medailu. Vínom roka 2013 sa v tejto kategórii stalo jeho Chardonnay 1, ročník 2012, s prívlastkom výber z hrozna, druhú priečku obsadilo s barikovým červeným vínom Dunaj, ročník 2011, výber z hrozna. Bronzovú medialu porota udelila Frankovke modrej, ročník 2011, výber z hrozna z Prestige kolekcie vinárstva Víno Matyšák.

Polosladkým a sladkým slovenským vínam tento rok kraľuje ľadové víno Frankovka modrá ružová, ročník 2011 od Vinárskeho závodu Topoľčianky. Druhú a tretiu priečku obsadili biele vína – Rulandské biele, ročník 2012, ľadové víno od Ladislava Trnovca a slamové víno Pálava, ročník 2011 z vinárstva Elesko.

Polosladkým a sladkým slovenským vínam tento rok kraľuje ľadové víno Frankovka modrá ružová, ročník 2011 od Vinárskeho závodu Topoľčianky. Druhú a tretiu priečku obsadili biele vína – Rulandské biele, ročník 2012, ľadové víno od Ladislava Trnovca a slamové víno Pálava, ročník 2011 z vinárstva Elesko.

Polosladkým a sladkým slovenským vínam tento rok kraľuje ľadové víno Frankovka modrá ružová, ročník 2011 od Vinárskeho závodu Topoľčianky. Druhú a tretiu priečku obsadili biele vína – Rulandské biele, ročník 2012, ľadové víno od Ladislava Trnovca a slamové víno Pálava, ročník 2011 z vinárstva Elesko.

Dunaj barrique, ročník 2011, z vinárstva Elesko sa na galavečere METRO Víno roka 2013 stal aj držiteľom ceny Grand Prix – vo finálovom rozstrele šiestich najlepšie hodnotených vzoriek z prvého kola ho za absolútneho šampióna vyhlásila zúžená komisia troch slovenských a troch českých hodnotiteľov.

Záujem o slovenské vína rastie

Do deviateho ročníka súťaže toho najlepšieho, čo slovenské vinárstvo momentálne ponúka, sa oproti roku 2012 prihlásil až dvojnásobný počet vinárstiev, 138 súťažných vzoriek prekonalo minuloročné číslo približne o polovicu.

„Chuť slovenských vinárov súťažiť nás teší – odkazuje totiž na vysokú kvalitu nášho vína. Súťaž METRO Víno roka organizujeme, pretože nám záleží nielen na samotnom predaji, ale najmä na šírení dobrého mena slovenských producentov, ktorí sa tomuto ušľachtilému remeslu venujú. METRO sa dlhé roky snaží zákazníkom zo segmentu hotelierstva a reštaurácií, ale aj nezávislým maloobchodníkom či koncovým spotrebiteľom, ponúkať široký sortiment vín z celého sveta, avšak s veľkým dôrazom na domáce vína,“ hovorí riaditeľ súťaže Richard Süss.

Martin Emrich, hlavný sommelier METRO a regionálny manažér pre segment vína, dopĺňa: „Slovenská produkcia aktuálne tvorí až 70% ponuky, ale aj predaja vína v METRO. Dopyt po tuzemských vínach je veľký a každým rokom rastie. Prostredníctvom súťaže METRO Víno roka je naším cieľom pomôcť aj menším výrobcom kvalitného vína zviditeľniť ich produkciu a zároveň poskytnúť zákazníkom lepšiu orientáciu v sortimente vína, ako aj výber z toho najlepšieho, čo slovenské vinohradníctvo ponúka.“ Všetky ocenené vína z TOP 15 a TOP 5 sa tak exkluzívne dostanú práve do sortimentu vinoték veľkoobchodu METRO Cash & Carry, kde sa s nimi zoznámia i maloobchodníci a majitelia gastronomických prevádzok z celého Slovenska.

Fotogaléria:

Ako sa volí najlepšie víno

138 vzoriek vín degustovala naslepo porota zložená z 12 skúsených odborníkov, ktorí vínam udeľovali bodové hodnotenia v súlade s pravidlami Medzinárodnej únie enológov. Dbalo sa pri tom nielen na presne stanovenú postupnosť jednotlivých vzoriek (degustácia v poradí biele, ružové, červené; najprv suché, potom ostatné vína; mladé ročníky vína pred staršími a nearomatické odrody pred aromatickými).

Pred začiatkom hodnotenia každej homogénnej série si komisia navyše spoločne vyhodnotila takzvanú „nultú“ kalibračnú vzorku vína, podľa ktorej si všetci členovia nastavili miery citlivosti na jednotlivé senzorické parametre hodnotených vín. Jednotlivé druhy vín sa následne degustovali pri pravidlami určených teplotách.

Na základe súčtu pridelených bodov nakoniec členovia komisie zostavili rebríček 15 najlepších suchých a polosuchých vín, 5 najlepších polosladkých a sladkých vín a vo finálovom rozstrele šiestich najlepších určili šampióna, ktorý sa stal držiteľom ceny Grand Prix. Celé hodnotenie prebiehalo prostredníctvom najnovšieho softwaru SHIRAZ CODE podľa parametrov OIV, ktorý zabraňuje akýmkoľvek chybám pri počítaní a eliminuje nesprávne spočítavanie výsledkov.

Porota METRO Víno roka 2013 zasadla v zložení:

METRO Víno roka 2013 - prehľad výsledkov

METRO Víno roka 2013 – prehľad výsledkov

Ivo Dvořák, viceprezident asociácie sommélierov ČR
Michal Šetka, šéfredaktor Wine&Degustation (ČR)
Miroslav Majer, obchodný riaditeľ Vinselekt Michlovský (ČR)
Edita Ďurčová, riaditeľka Vilama s.r.o.  (SR)
Robert Müller, enológ (SR)
Jana Jančovičová, certifikačný orgán ŠVPÚ (Štátny veterinárny a potravinový ústav) (SR)
Jaroslav Žák, výrobný riaditeľ Matyšák (SR)
Milan Pavelka ml., Vinárstvo Pavelka (SR)
Tibor Vittek, vinársky publicista, degustátor a zakladateľ časopisu Vinotéka (SR)
Ladislav Šebo, majiteľ vinárstva Karpatská perla (SR)
Vladimír Mrva, majiteľ vinárstva Mrva&Stanko (SR)
Jerguš Hajdučík, enológ Chateau Modra (SR)

Pre viac informácií, prosím, kontaktujte:

Eva Šoucová – Media & Communication Consulting, spol. s r.o.
E-mail: eva.soucova@mcc.sk, Tel.č.: +421 2 53 41 00 85, +421 948 268 368

Lenka Čepková – Media & Communication Consulting, spol. s r.o.
E-mail: lenka.cepkova@mcc.sk , Tel.č: +421 905 869 213

METRO Cash & Carry má zastúpenie v 29 krajinách sveta s viac ako 700 veľkoobchodnými centrami typu cash&carry. Zamestnáva viac ako 120 tisíc ľudí a v roku 2012 dosiahlo tržby vo výške 32 miliárd eur.  METRO Cash & Carry je predajnou divíziou METRO GROUP, jednej z najväčších medzinárodných maloobchodných a veľkooobchodných spoločností. V roku 2012 dosiahla skupina tržby približne vo výške 67 miliárd eur. Celkovo má spoločnosť viac ako 280 tisíc zamestnancov a prevádzkuje približne 2 200 predajných centier v 32 krajinách sveta. Výkonnosť celej skupiny je založená na sile jej jednotlivých obchodných divízií, ktoré pôsobia nezávisle v rámci ich trhového segmentu: METRO/Makro Cash & Carry – medzinárodný líder v oblasti veľkoobchodných predajní typu cash&carry (samoobsluhy), Real hypermarkety, Media Markt a Saturn – európska jednotka na trhu v oblasti maloobchodov so spotrebnou elektronikou a obchodné domy Galeria Kaufhof. Viac informácií nájdete na: http://www.metrogroup.de.

V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR 6 veľkoobchodných centier pre podnikateľov s predajnou plochou každého 7 500 m². Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika a priame nákupy vo veľkých objemoch umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny zákazníkov – profesionálov a to na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru. Viac na http://www.metro.sk alebo http://www.facebook.com/metro.sk.

Komentáre

Momentálne neexistujú žiadne komentáre.

Komentuj...

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: