*
článok
Kultúra & Umenie, TLAČOVÉ SPRÁVY

Vástava Matej Fabian: Rozšírenie bitevného poľa v SOGA potrvá do 13. júla 2014

BRATISLAVA, 26. júna 2014 (tlacovasprava.sk) – Opakovať východiská, hodnotové systémy a zdroje poučenia vystavujúceho umelca by bolo zbytočné. Ostatne, pri pohľade na tieto obrazy je jeho inšpirácia celkom jednoznačná. Na tomto mieste preto považujem za dôležitejšie akcentovať to, čo je v jeho diele nové, také veci, ktoré sme u neho doteraz nevideli, presnejšie, skôr si ich nevšímali pod vplyvom výstavných koncepcií či autorských komentárov. K záujmu o materiál, ktorý je aj v tomto prípade nosný sa pridáva záujem o tému. O nejaké témy.

Fabian Dzurilla

Matej Fabian pracuje so zaujímavými témami, napríklad motívom masky Vlada Dzurillu

Ani tentoraz v SOGE nebudú zo stien atakovať diváka spytujúce scény známe z večerných správ. Nie je to však ani naopak – nič sexy tu návštevníka nečaká. Séria plátien a kresieb a niečoho ako objektov je zaostrením na akési momenty zo súčasnosti optikou dejín umenia. Je fascinujúce konfrontovať sa s postupom práce umelca, ktorý sa istý čas venuje tomu čím maľovať a druhú polovicu času, určeného na experimentovanie vyposúva svoje hranice dané materiálom smerom k autorom z dejín. Výber a spárovanie toho ktorého veľkého umelca a Fabianovho obrazu nerobí problém dovtedy, kým je jasne čitateľný zachytený motív. Tak jednoducho priadíme netopiera k Van Goghovi, zátišie s mušľami k Ensorovi a lyžiarky k Waldemu. Práve pri Waldem si nemôžem odpustiť poznámku o výbere motívu – že prečo práve lyžiarky…? Všetci, vzhľadom na Fabianovu minulosť lyžiara reprezentanta, chápeme tento výber, no s rovnakou mierou nepochopenia sa pýtame, prečo nepadla jeho voľba napríklad na niektorú z Waldeho erotických scén orálneho sexu či súlože…

Motív, zobrazené predmety, figúry a línie sme teda schopní uchopiť a vnímať ich aj s historickými „predlohami.“  Pri hlbšej analýze prekladanej kolecie si však uvedomíme aj iné, vnútorné prieniky, ktoré možno definovať troma pojmami outsider, hrdina a trh. Vzťahy medzi týmito pojmami, ktoré možno chápať aj ako kategórie (už istú dobu priam epochálne) stoja predovšetkým na osobnosti tvorcu, ktorá ich prepája vnútornou i vonkajšou logikou. Outsider ako istý typ človeka, neexcentrického umelca (Polke), hrdina ako filmový či románový charakter (gróf Orlok), zároveň ale aj outsider môže byť hrdinom (van Gogh).

Trh ako mechanizmus, ktorý sa umelca nemusí dotknúť (van Gogh) a mechanizmus, ktorý umelca pohltí (Lichtenstein). Séria diel a doterajšia Fabianova cesta umeleckým svetom sú jasným svedectvom o nie najjednoduchšej situácii, v akej sa súčasný maliar môže ocitnúť. Je heterosexuál, pochádza z nezaujímavej strednej Európy, nestavia tvorbu na sebaprezentácii… Možno by mohol byť v niečom hĺbavejší, alebo aspoň by mohol svoje plátna „intelektualizovať“, alebo práve že nemusí? Je pôvodný, nestráca chuť maľovať, a ako? Tak, ako chce!

Július Barczi, kurátor výstavy

MATEJ FABIAN: ROZŠÍRENIE BITEVNÉHO POĽA (SOGA). Trvanie výstavy: 23. 6. – 13. 7. 2014

MATEJ FABIAN: ROZŠÍRENIE BITEVNÉHO POĽA (SOGA). Trvanie výstavy: 23. 6. – 13. 7. 2014

Matej Fabian sa narodil 23. 6. 1979 v Banskej Bystrici. 2005-2011 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, na Katedre maľby a iných médií, v IV. Ateliéri profesora Ivana Csudaia. Štúdium absolvoval diplomovým cyklom Predator. Od 2011 pokračoval v štúdiu na VŠVU ako doktorand v Kabinete kresby doc. Stanislava Bubána – prítomná výstava Rozšírenie bitevného poľa je záverečnou prezentáciou jeho dizertačného výskumu. 2011, 2012, 2013 finalista ceny Maľba roka. 2010 HENKEL Art Award, nominácia za Slovensko.

Samostatne vystavoval: Na kosť Berlínskej model, Praha (2014), Termovisoin, Kabinett, Zlín (2012); Lone Wolf, Cub and World Champion (spolu s A. Dúbravským a K. Janečkovou), Aukčná spoločnosť SOGA (2012); Fear of the Dark, Kressling Gallery, Bratislava (2012); New Face in Hell, Hangár Tranzit ateliéry, Bratislava (2010); Release the Bats, Enter Gallery, Bratislava (2010); HORROR VACUI (s A. Dúbravským) – projekt pre výročnú výstavu VŠVU – up – (to) – date v Galérii Médium (2009). Jeho diela boli prezentované na výberových zahraničných prezentáciách: No Borders – Appeal to Heaven, Dvorak Sec Contemporary, Praha, (2011). Autor je zastúpený v zbierke Galérie mesta Bratislava.

Kontakt:
Nina Gažovičová, 0908 666 042, gazovicova@soga.sk

Komentáre

Momentálne neexistujú žiadne komentáre.

Komentuj...

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: