*
článok
TLAČOVÉ SPRÁVY

Už cez víkend na Unihrách odohrá majster šachovú simultánku naslepo proti šiestim súperom

BRATISLAVA, 29. mája 2015 (tlacovasprava.sk) – Počuli ste už niekedy o šachovom majstrovi, čo so zaviazanými očami dokáže spamäti poraziť protivníka, ktorý vidí a hrá celú dobu partiu za šachovnicu pred sebou? Poviete si možno: „To je skutočný frajer na záver!“

Čo však v prípade, že sa takýto majster rozhodne rovnakým spôsobom – tj. so zaviazanými očami rozohrať súčasne šesť takýchto partií, proti šiestim rôznym súperom? Ako to môže skončiť?

Len na krátku predstavu – Ak má jedna šachová partia v priemere 60 ťahov, znamená to, že takýto hráč si musí dokázať zapamätať pri 6 partiách minimálne 360 ťahov. Okrem toho však musí vedieť predvídať, prepočítať a zapamätať si množstvo ďalších bočných variantov, čo môže znamenať schopnosť zapamätania si aj viac ako 1000 ťahov v priebehu veľmi krátkeho času. Okrem toho sa tento súboj hrá na body a tento šampión sa bude snažiť svojich súperov poraziť. Môže sa mu to podariť?

Ak ste doteraz o takomto hráčovi nepočuli, nezúfajte. Budete mať možnosť uvidieť jeho performens naživo, a to už tento piatok 1. mája od 11:30 na 7. ročníku Univerzitných hier organizovanom vonku v športovom areáli FTVŠ.

Milan Pacher

Milan Pacher

Za posledných 30 rokov sa podobné podujatie na Slovensku konalo iba raz. Veľmajster Markoš pred pár rokmi dokázal odohrať partiu naslepo avšak iba proti piatim hráčom.

Naším šachovým majstrom, ktorý sa tento kúsok pokúsi prekonať, je 24-ročný Milan Pacher. Milan je v TOP 10 slovenských šachistov. Je medzinárodným majstrom a ku splneniu najvyššej šachovej méty ho delí už len jedna veľmajstrovská norma, aby sa tak zaradil medzi najmladších slovenských veľmajstrov. Pacher je viacnásobný slovenský mládežnícky šampión. Reprezentoval Slovensko na štyroch Majstrovstvách sveta a troch Majstrovstvách Európy. Zúčastnil sa tiež aj svetovej šachovej olympiády.

Začal ako 5 ročný

Svoj šachový príbeh opisuje Milan Pacher nasledovne: „Po prvý raz som k šachu pričuchol, keď som mal 5 rokov. S otcom som chcel hrať dámu, ale on ma naučil omnoho zložitejšiu a bohatšiu hru, ktorá sa právom zvykne označovať ako kráľovská. Pomerne rýchlo som sa naučil pravidlá a základy, občas som hrával s mamou a babkou. Tie ma spočiatku nechávali vyhrávať, lebo inak ma to nebavilo a frflal som. Neskôr však zistili, že už ma nemusia nechať vyhrávať. Začal som hrávať lokálne turnaje v Bratislave s inými deťmi aj s dospelými, svoj prvý turnaj som vyhral ako 7-ročný, keď som mal 14 rokov, stal som sa majstrom Bratislavy.“

Šach však nie je vždy iba o víťazstvách: „Aby to nevyzeralo tak, že všetko išlo hladko, treba spomenúť že som mal obdobia dlhodobej stagnácie, zdrvujúce prehry, dokonca som mnohokrát potopil tímy, za ktoré som v daných prípadoch hral. Šach je úplne spravodlivý a trestá každú nedôslednosť. Má rôzne úskalia, cez ktoré sa niektorí moji rovesníci nepreniesli. Určite nie je jednoduché sa mu venovať naplno, aj keď to tak zvonku môže vyzerať. Treba pri ňom veľa trpezlivosti, výdrže – vrátane fyzickej kondície – a zápalu pre hru, čo často vytvára veľký psychický tlak na hráča. Z technickej stránky hrá najväčšiu úlohu pamäť, predstavivosť a tvorivosť pri riešení problémov.“

Milan absolvoval bratislavské gymnázium, potom som začal študovať Ekonómiu, ale nechytilo ho to až tak, a uprednostnil radšej prácu nad zlepšovaním svojej hry. Má tiež rôzne iné záujmy, napr. turistiku, čítanie kníh a hranie rôznych hier.

Na otázku, čo šach ľuďom prináša odpovedá takto: „Ten kto sa šachu venuje len rekreačne, si môže z neho vziať tiež veľa – logické myslenie, spôsob prípravy, rozvoj pamäte a kreativity, predovšetkým však pekné športové a dovolím si povedať, že aj dobrodružné zážitky. To znie možno prekvapivo, ale mnohé partie si budem pamätať do konca života, lebo boli nabité emóciami aj originálnymi šachovými nápadmi. Spoznávanie nových miest a krajín v rámci cestovania na turnaje je tiež príjemné spestrenie. Reč šachu je univerzálna.“

Kontakt pre médiá:
Alexander Riabov
Organizátor šachových podujatí na Unihrách
sasariabov@gmail.com
0911 478 959

Komentáre

Momentálne neexistujú žiadne komentáre.

Komentuj...

