*
článok
Doprava & Motorizmus, Ekonomika, Priemysel, TLAČOVÉ SPRÁVY

Komentár k príchodu Jaguár Land Rover na Slovensko: Aké efekty prinesie našej ekonomike?

BRATISLAVA, 12. augusta 2015 (tlacovasprava.sk) – Na Slovensku sa chystá nepochybne najväčšia investícia na zelenej lúke za posledných 7 rokov. Cieľom je opäť automobilový priemysel, ktorý je už teraz jedným najväčším odvetvím našej ekonomiky s priamym a nepriamym dopadom na zhruba 200 tisíc pracovných miest. Veľká kopa pýta viac a paradoxne vysoká koncentrácia tohto priemyslu je jedným z hlavných oficiálnych dôvodov príchodu Jaguár Land Rover.

Investícia asi 1 miliardu libier

Konkrétností ohľadom investície nie je veľa, avšak prvý odhad vplyvu na ekonomiku sa aj z kusých informácií urobiť dá. Veľkosť investície je podľa Financial Times, ktorý ako prvý zverejnil úmysel automobilky investovať v Nitre, okolo 1 miliardy libier (cca 1,4 mld EUR). Je to suma, ktorú tu napríklad za posledných 5 rokov preinvestoval VW, ale je to dvojnásobok toho, čo na začiatku investovali KIA alebo PSA. Vzhľadom na to, že podstatná časť tejto investície bude pravdepodobne dovezená (stroje), vplyv na HDP počas investičnej fázy nebude až tak značný. Predpokladáme, že rast HDP by v najbližších troch rokoch mal byť vďaka samotnej výstavbe závodu zvýšený kumulatívne zhruba 0,6 p.b.

JAGUAR LAND ROVER

Predpoklad rastu HDP

Zaujímavejší by mal byť vplyv samotnej produkcie. Za predpokladu, že automobilka by vyrábala na maximálnej možnej úrovni kapacít, HDP by malo vzrásť kumulatívne o zhruba 1,2 %. Tento efekt by sa však mal do ekonomiky dostávať postupne keďže neočakávame, že výrobné kapacity budú vyťažené na maxime hneď v úvodných rokoch chodu automobilky. Veľkosť samotnej produkcie zostáva otázna aj vzhľadom na orientáciu automobilky na luxusný segment.

Bratislavská automobilka priamo vyrába dva luxusné modely plus karosérie na tretí a počty sa zďaleka neblížia k 300 tisíc. Taktiež čísla predaja Jaguar Land Rover z minulého roka ukazujú, že na maximálne vyťaženie závodu v Nitre by predaje museli vzrásť o viac ako 60 %. Dá sa preto očakávať, že v nitrianskom závode by sa mohli vyrábať aj modely menšieho a lacnejšieho charakteru.

Subdodávatelia

JAGUAR LAND ROVERPriame efekty zo samotnej automobilky však nebudú jediným plusom. K dynamike rastu slovenskej ekonomiky prispejú aj subdodávatelia. Platí, že jedno pracovné miesto v automobilke na seba doteraz naviazalo ďalšie tri pracovné miesta u dodávateľov. Podľa informácií, ktoré automobilka poskytla, ale aj na základe predpokladanej kapacity závodu bude maximálny počet zamestnancov zhruba 3000.

Ak si aj povieme, že veľkosť multiplikátoru klesne z 3 nových pracovných miest na 1-2 miesta, stále je tu priestor na vytvorenie ďalších 3 až 6 tisíc pracovných miest. Rovnako mzdy, ktoré sú už teraz v priemyselných odvetviach tretie najvyššie (rok 2014 – 1138 EUR), by si mali minimálne udržať priemerné tempo rastu 6 % z posledných piatich rokov. Preto by aj efekt na rast HDP mal byť rádovo vyšší ako sú odhadnuté priame efekty.

Už teraz je však viac-menej jasné, že samotná automobilka nás v zmysle veľkosti rastu HDP nevráti do predkrízových časov na úroveň okolo 6%. Avšak šanca dosiahnuť v budúcich rokoch 4 %-ný reálny rast ekonomiky je relatívne vysoká.

Kontakt pre doplňujúce informácie:

Boris Fojtík
Ekonomický analytik
boris_fojtik@tatrabanka.sk
02/5919 2833

Komentáre

Momentálne neexistujú žiadne komentáre.

Komentuj...

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: