*
článok
Doprava & Motorizmus, TLAČOVÉ SPRÁVY

Ikonická ŠKODA Popular pred 80 rokmi predbehla svojou konštrukciou dobu (FOTO)

BRATISLAVA, 31. januára 2016 (tlacovasprava.sk) – Pred 80 rokmi sa ŠKODA Popular s posádkou Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman na Rally Monte Carlo umiestnila na fantastickom druhom mieste v triede do 1 500 cm3. Predchodca súčasného špeciálu ŠKODA Fabia R5 tak položil základy pôsobivého radu úspechov továrenského tímu ŠKODA Motorsport. Z úspechu profitovali aj zákazníci značky ŠKODA. Obľúbený ľudový automobil Popular vznikol aj v predajnej sérii roadsterov a kupé ŠKODA Popular Monte Carlo.

ŠKODA je hrdá na svoju bohatú tradíciu na poli motoristického športu,“ hovorí Michal Hrabánek, vedúci ŠKODA Motorsport. „Automobil ŠKODA Popular mal v 30. rokoch minulého storočia na pretekárskych tratiach podobne osobité postavenie, ako súčasná ŠKODA Fabia R5. Úspechy našich predchodcov sú pre nás silnou motiváciou. V sezóne 2015 získala nová ŠKODA Fabia R5 štyri víťazstvá vo WRC 2, päť národných titulov a tiež štvrtý titul APRC v rade pre značku ŠKODA,“ dopĺňa Hrabánek.

Skoda Popular

Rally Monte Carlo 1936: ŠKODA Popular druhá v triede do 1 500 cm3

V mnohom predbehla dobu

Pokroková technická koncepcia s vtedy moderným chrbtovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies a synchronizovanou prevodovkou v usporiadaní transaxle v mnohom predbehla dobu,“ hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi. „Automobily ŠKODA Popular dosiahli významné úspechy na tratiach pretekov a súťaží nielen v Európe, ale dokonca aj v Južnej Amerike,“ hovorí Michal Velebný.

ŠKODA Popular debutovala v roku 1934 a vytvorila základ ponuky úplne novej generácie osobných a ľahkých úžitkových automobilov mladoboleslavskej značky, ktorá sa vďaka tomu v tridsiatych rokoch stala v Československu najpredávanejšou značkou a zbierala úspechy aj v zahraničí. Automobily ŠKODA už vtedy bodovali modernou technikou, atraktívnym vzhľadom, ale zároveň aj zaujímavým pomerom ceny a úžitkovej hodnoty.

Skoda Popular

Z Atén do Monaka: Otvorený Popular absolvoval 3 852 kilometrov za štyri dni a bez trestných bodov.

ŠKODA Popular pre Rally Monte Carlo

Roadster ŠKODA Popular pre Rally Monte Carlo 1936 bol vybavený trojstupňovou manuálnou prevodovkou v bloku s rozvodovkou zadnej nápravy a výkonnejším motorom z radu Rapid. Štvorvalec so zdvihovým objemom 1 386 cm3 dosahoval výkon 34 koní (25 kW) a dve palivové nádrže s celkovým objemom 170 litrov mu zaručovali dojazd približne 1 500 km. Najväčšia rýchlosť predstavovala 110 km/h. Z hmotnosti 790 kilogramov pripadlo na otvorenú karosériu iba 250 kg, plne naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kilogramov posádky.

14. januára 1936 vyrazili Pohl s Hofmanom na otvorenom pretekárskom automobile z Prahy na miesto oficiálneho štartu do Atén. Z nich nasledovali 3 852 kilometrové preteky cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka. Do cieľa dorazila posádka s automobilom ŠKODA Popular 29. januára 1936 bez trestných bodov, uspela v technickej oblasti aj v jazde zručnosti. V triede do 1 500 cm3 skončil automobil ŠKODA s posádkou Pohl/Hausmann na druhom mieste.

V zimnom období mali k dispozícii prídavné teplovzdušné vykurovanie, držiaky na „thermoform“ (termosku) a mapu, snímateľný rámček s elektrickým vyhrievaním vodičovho priezoru čelným sklom alebo sklopné sedadlo spolujazdca, aby si mohol cestou oddýchnuť. Skúsená posádka si už predtým v domácich Krkonošiach úspešne otestovala kožené kombinézy a terénne pneumatiky domácej značky Baťa.

Skoda Popular

Pokroková technická koncepcia s vtedy moderným chrbtovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies a synchronizovanou prevodovkou v usporiadaní transaxle v mnohom predbehla dobu

Ozdoba múzea v Mladej Boleslavi

ŠKODA svoj úspech v prestížnej monackej rally zúročila okrem iného v podobe početne limitovanej série 70 elegantných roadsterov a kupé Popular Monte Carlo. Čierne kupé z tejto série dnes patrí k ozdobám zbierok mladoboleslavského ŠKODA Múzea.

Ľahké a cenovo dostupné automobily ŠKODA Popular boli vo svojej dobe veľmi obľúbené a pomáhali motorizovať široké vrstvy obyvateľstva. V ponuke bol štvor aj dvojdverový uzavretý variant, obľube sa tešili aj otvorené karosérie. Popular sa rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu.

V rokoch 1934 až 1946 sa ho vyrobilo viac ako 20 000 exemplárov, z ktorých takmer 6 000 zamierilo na export do 50 krajín sveta, okrem iného do Číny, Indie a do radu afrických a juhoamerických štátov. K veľkým prednostiam automobilu ŠKODA Popular patrila spoľahlivosť a robustnosť. Tieto vlastnosti sa v druhej polovici 30. rokov osvedčili aj v niekoľkých diaľkových jazdách.

ŠKODA AUTO
je jedna z najstarších automobiliek na svete. Od roku 1895 sa v sídle spoločnosti v Mladej Boleslavi vyrábali najprv bicykle, čoskoro nasledovali aj motocykle a automobily, má v súčasnosti sedem modelových radov osobných automobilov: Citigo, Fabia, Roomster/Praktik, Rapid, Octavia, Yeti a Superb, v roku 2013 dodala zákazníkom celosvetovo 920 800 automobilov, od roku 1991 patrí pod Volkswagen, jeden z globálne najúspešnejších automobilových koncernov. ŠKODA v koncernovom zväzku samostatne vyrába a vyvíja okrem automobilov aj komponenty ako motory a prevodovky, prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike; vyrába v Číne, Rusku, na Slovensku a v Indii väčšinou prostredníctvom koncernových partnerstiev, ďalej tiež na Ukrajine a v Kazachstane v spolupráci s lokálnymi partnermi, zamestnáva celosvetovo približne 25 800 pracovníkov a je aktívna na viac ako 100 trhoch.

Pre ďalšie informácie, prosím, kontaktujte:
Roman Rajtár, PR manager, ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o.
Roman.rajtar@skoda-auto.sk; +421 904 701 339

Komentáre

Momentálne neexistujú žiadne komentáre.

Komentuj...

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: