Šéfkuchár Vojto Artz očakáva v gastronómii v roku 2019 tieto nové trendy

BRATISLAVA, 10. januára 2019 (tlacovasprava.sk) – Ekológia, zdravé maškrtenie či čaje vo všetkých jeho podobách. Čo čaká gastronómiu v roku 2019? Najnovšie trendy zozbieral Vojto Artz, šéfkuchár METRO a prezident Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov.

Ekológia alebo Jedlo a dobro

Svet čoraz viac hovorí o udržateľnosti, plytvaní potravinami či plastoch. Toto všetko bude gastronómiu zaujímať ešte viac ako predtým. O ekológiu a šetrné zaobchádzanie s potravinami sa zaujímajú známe osobnosti aj „veľké značky“.

Napríklad spoločnosť METRO Cash & Carry SR podpísala v decembri so Slovenským zväzom kuchárov a cukrárov Memorandum o napĺňaní princípov maximálnej využiteľnosti potravín, potravinovej solidarity a spoločnosti bez odpadov. K memorandu sa môžu pripojiť ďalší gastro špecialisti a ľudia rešpektujúci princípy zero waste.

Zdravé maškrtenie či vedomá strava ako životný štýl

Riasy, klíčky či kvety sú už bežnou súčasťou jedál a nápojov. Spotrebitelia si čoraz viac uvedomujú pôvod potravín a vôbec im nie je ľahostajný. Od výrobcov očakávajú transparentnosť v označovaní zloženia produktov a kvalitu výrobkov. Tieto trendy budú pokračovať.

Šéfkuchár METRO Vojto Artz.

Fermentácia alebo tzv. dobré baktérie

Fermentovaný nápoj z čaju (kombucha), domáce malinovky či „craftové pivo“ si už našli svojich zákazníkov. Trend fermentácie sa bude rozširovať aj do vlastných jedál a ich prípravy, príkladom je zakysanka, kefír, kvasené uhorky, či na Slovensku veľmi obľúbená kvasená kapusta. Rozšíri sa konzumácia čo najmenej upravených surovín na tanieroch.

Bistro a street food na vysokej úrovni

Perfektné jedlá pripravené kulinárskymi majstrami, ale veľmi rýchlo, jednoducho konzumovateľné a cenovo dostupné (tempura, kebab, ázijské knedličky, kukuričné placky s rôznymi náplňami, a mnoho ďalšieho) si ešte viac posilnia svoje postavenie.

Nevšedné chute alebo pop-up večere

Nekonvenčné lokality, utajené menu a zaujímaví ľudia – trendom bude aj zážitková kuchyňa s príbehom na netradičných miestach.

V hlavnej úlohe čaj

Počas roku 2019 budú ľudia využívať všemožné typy zmesí, odrôd čaju, rôzne spôsoby ich prípravy, koktejly s čajom či napríklad čapovaný „Nitro tea“.

Z pohodlia domova do reštaurácie

Ľudia sa vrátia do podnikov. Už ich prestane baviť rozbaľovať plastové krabičky s jedlom, a to s ohľadom na našu planétu a trendy ,,zero waste´´ či ,,less plastic“, a začnú si jedlo opäť vychutnávať v reštaurácii.

Mäso a to ostatné

Najviac sa bude hovoriť o vývoji „heme“ (špeciálna prísada). Tento produkt by sa mal stať odrazovým mostíkom na využívanie ekologických náhrad mäsa a bielkovín. Milovníci mäsa sa však nemusia obávať a aj klasické mäso dostane patričný priestor – napríklad Bavette zo spodnej časti sviečkovej či Merlot cut alebo Vegas strip z ramennej časti.

Z farmy priamo na stôl

Tento trend nám kraľuje už od minulých rokov a farmárske produkty ako také už nejaký čas dominujú všetkým trendom. Úplne najnovším trendom pre reštaurácie je vytváranie vlastných ,,poľnohospodárstiev´´ , niektoré si sami začínajú pestovať zeleninu a ovocie pre svoje menu. Dnes už mnohé majú vlastnú bylinkovú skalku či záhradku.

Vege si čoraz častejšie hovorí o svoje miesto

O vege už bolo povedané dosť. Rok 2019 bude skôr rokom, kedy sa podniky viac zamerajú na samotnú skladbu menu. V niektorých podnikoch tvorí vegetariánske menu až polovicu všetkých jedál a stáva sa jeho základom. Presadzuje sa aj v degustačných menu a taktiež vo ,,fine-dining“ segmente, čiže v zážitkovej gastronómii.

Globalizácia v kuchyni

Pred pár rokmi prebehol Európou trend ázijskej a indickej kuchyne, no tento rok sa o slovo hlási ,,latinskoamerická kuchyňa´´. Veď kto by si nedal jedlá ako ceviche (pripravené z čerstvej surovej ryby), pisco sour (typický alkoholický koktejl) či arepas (pečivo z kukuricového cesta).

Pre viac informácií, prosím, kontaktujte:
Jana Hüttnerová – AMI Communications Slovakia
E-mail: jana.huttnerova@amic.sk, Tel. č.: +421 948 213 008

METRO

METRO Cash & Carry je vedúcim medzinárodným špecialistom vo veľkoobchode a predaji potravín. Má zastúpenie v 35 krajinách sveta a zamestnáva  viac ako 150-tisíc ľudí. Vo finančnom roku 2015/2016 dosiahlo tržby vo výške približne 37 miliárd eur. Spoločnosť poskytuje originálne riešenia na uspokojene regionálnych a medzinárodných potrieb svojich veľkoobchodných a maloobchodných zákazníkov. S predajnými značkami METRO/MAKRO Cash & Carry a Real, ako aj s dodávateľskými službami a iniciatívami digitalizácie, METRO stanovuje štandardy pre zajtrajšok: zameranie sa na zákazníka, digitálne riešenia a udržateľné obchodné modely. METRO/MAKRO Cash & Carry prevádzkuje viac ako 750 veľkoobchodov v 25 krajinách s počtom zamestnancov okolo 100 000.

V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov. Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika, priame nákupy vo veľkých objemoch, ale tiež služba Distribúcia, teda dovozu tovaru zákazníkom priamo do prevádzok umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru. Aktívne podporuje alianciu maloobchodných predajní Môj obchod, ktorá v súčasnosti spája 500 lokálnych predajcov  po celom Slovensku.

Komentuj...

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.